Distributieriem kapot

Uw auto heeft de distributieriem kapot? Dat betekend een kostbare herstelling. De distributieriem bij een auto zorgt er voor dat de waterpomp en de kleppen in de motor in beweging komen. De kleppen zorgen er voor dat er brandstof in de motor kan en dat de verbrandingsgassen er weer uit kunnen. Dit moet allemaal precies op het juiste moment gebeuren (timing). Als dit niet op het juiste moment gebeurt dan kan de zuiger tegen de kleppen aan stoten waardoor ze beide defect kunnen raken.

Bij een kapotte distributieriem komen de kleppen stil te staan terwijl de zuigers op en neer bewegen en daarbij met grote kracht tegen de kleppen aanstoten. Hierdoor ontstaat dus motorschade. Het is niet voldoende om alleen de kapotte distributieriem te vervangen maar er moet ook gekeken worden wat er nog meer defect is geraakt. Hierbij moet het motorblok worden geopend. Dan zal blijken wat er allemaal kapot is gegaan.

Als er bij een hogere rijsnelheid de distributieriem breekt kunnen cilinders, klepgeleiders, zuigers, de cilinderkop en de nokkenas zwaar beschadigd raken. Hiermee is het motorblok total loss. Er zal dan een nieuw motorblok in de auto gezet moeten worden met alle kosten van dien. Het onderzoeken van de schade is vaak ook niet goedkoop. Omdat men het motorblok uit elkaar moet halen om te zien wat er allemaal kapot is gegaan kost dat veel tijd. Tijd is geld. Voor onderzoek kunt u zo een paar honderd euro verder zijn zonder een reparatie. In een gunstig geval kan de motorschade beperkt blijven tot zo’n 1500 Euro schade. In het ergste geval kan dit oplopen naar 7000 Euro. Een kapotte distributieriem = motorschade = zeer kostbaar.

Oorzaken van een kapotte distributieriem

Een distributieriem kan kapot gaan door ouderdom. De distributieriem heeft een beperkte levensduur. Dit verschilt per autofabrikant. Dit kan een levensduur van 60.000 km zijn of 5 jaar. Dit betekend dat elke 60.000 km of om de 5 jaar de distributieriem vervangen moet worden. Sommige merken geven een levensduur van 100.000 km. Als de distributieriem niet op tijd wordt vervangen dan kan deze kapot gaan (breken). Dit leidt direct tot motorschade. Niet alleen kan een kapotte distributieriem voor motorschade zorgen maar ook de geleider rollen. Om de distributieriem op spanning te houden zijn er geleider rollen / spanrollen. Als een van deze rollen het begeeft dan is de ‘timing’ niet meer juist en kan er ook ernstige motorschade ontstaan. Het is daarom belangrijk om de spanrollen en geleider rollen altijd te vervangen bij het vervangen van een distributieriem.

Tevens zit er bij veel auto’s ook een waterpomp aan de distributieriem vast. Deze beweegt mee door de beweging van de distributieriem. Als de waterpomp kapot gaat moet de distributieriem vervangen worden. Een distributieriem mag namelijk nooit losgehaald worden en weer opnieuw worden geplaatst. Ook al is deze 2 weken oud. De kans op breken neemt daardoor namelijk toe. Daarom wordt een waterpomp vaker tegelijkertijd vervangen bij het vervangen van een distributieriem. Een waterpomp zal in veel gevallen niet leiden tot een gebroken distributieriem maar wel voor lekkage van koelvloeistof of onvoldoende motorkoeling waardoor de temperatuurmeter flink kan oplopen in korte tijd.

Wat te doen bij een kapotte distributieriem

De diagnose ‘kapotte distributieriem’ kan vaak snel worden gesteld. In sommige gevallen zelfs door de wegenwacht/pechverhelping. Verder rijden is niet meer mogelijk. U moet de auto laten staan of deze laten wegslepen. U heeft dan de keuze om de garage / herstellingsbedrijf een bestek voor u te laten op maken of de auto met motor schade te verkopen.

Als u wilt weten wat uw auto nog waard is en waarvoor u hem direct kunt verkopen dan kunt u hier onder uw auto aanmelden. U ontvangt dan binnen 24 uur een gratis en vrijblijvend bod op uw auto waarvoor u deze direct kunt verkopen. Uw auto wordt voorgelegd aan honderden gescreende autobedrijven waaronder schadeherstel bedrijven. Deze brengen dan een bod uit op uw auto met motorschade. Het hoogste bod sturen wij u toe. U kunt dan beslissen wat u met het bod doet. Hier zitten geen kosten of verplichtingen aan verbonden.